GEO – Przewodnik po Optymalizacji Generatywnych Silników Jak wygrać w wyszukiwaniu AI 

Spis treści 

1. Wprowadzenie: Dlaczego tu jesteśmy? 

2. Podstawowe różnice: Tradycyjne wyszukiwanie, AI Search i LLM 

3. Czym jest GEO – Optymalizacja Generatywnych Silników? 

4. Metryki SEO i GEO 

5. Metody Optymalizacji Generatywnych Silników 

6. Lista kontrolna GEO/LLMO 

7. Wnioski 

Wprowadzenie: Dlaczego tu jesteśmy?  

Zespoły marketingowe we wszystkich branżach obecnie stoją w obliczu dwóch głównych zakłóceń. 

Zakłócenie 1: Ruch organiczny z Google spada 

Gartner, firma analityczna, przewiduje 50% spadek ruchu organicznego do 2028 roku z powodu odpowiedzi generowanych przez AI. Ale rzeczywistość jest taka: już dziś niektóre branże i marki są dotknięte wprowadzeniem Google AI Overviews, które rozpoczęło się w maju 2024. 

Google się zmienia, a liczba wyszukiwań zero-click wynosi już 60% zarówno w USA, jak i w Europie. 

Zakłócenie 2: Pojawiają się nowe platformy wyszukiwania 

Nowe doświadczenia wyszukiwania AI (takie jak Perplexity.AI) i chatboty AI (takie jak ChatGPT) stają się coraz bardziej świetną alternatywą dla Google Search. Podczas gdy ChatGPT jest teraz w top 10 stron internetowych na świecie, nowe doświadczenia wyszukiwania AI, takie jak Perplexity.AI, odnotowują imponujący wzrost użytkowników. 

Dlaczego powinieneś dbać o Optymalizację Generatywnych Silników (GEO) i Optymalizację Dużych Modeli Językowych (LLMO)? 

Jako marketer, brand manager, ekspert SEO, jesteś zainteresowany tym, czy optymalizacja pod kątem wyszukiwarek będzie istotna w nadchodzących miesiącach. Wiele z naszych firm w dużej mierze polega na wyszukiwarkach, a teraz, gdy słyszymy o LLM, zastanawiamy się, czy nasz biznes jest skazany na zagładę? 

Kluczowe prognozy rynkowe: 

Gartner (Gartner to znana międzynarodowa firma analityczno-doradcza, założona w 1979 roku w USA. Aktualnie działa w 80 krajach (w tym w Polsce) i zatrudnia 1200 analityków oraz konsultantów. Jej działania skupiają się przede wszystkim na doradztwie przy podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących technologii IT.) przewiduje, że ruch wyszukiwania spadnie o 50% do 2028 roku 

Rynek generatywnego AI osiągnął 67 miliardów USD w 2024 roku 

Światowy rynek wyszukiwania AI i LLM ma rosnąć o 24-36% rocznie od 2024 do 2030 Firmy odnotowują do 40% spadków ruchu organicznego 

Podstawowe różnice: Tradycyjne wyszukiwanie, AI Search i LLM {#podstawowe-różnice} 

Czym są LLM? 

W 2022 roku po raz pierwszy na scenie pojawiły się LLM (Duże Modele Językowe). Oczywiście technologia AI i ML istniała już od dawna, ale LLM zrobiły wrażenie na użytkownikach w sposób, który sprawił, że wszyscy zdali sobie sprawę, że będzie to miało ogromny wpływ w przyszłości. 

Lista najpopularniejszych LLM (początek 2025): 

  • OpenAI o1 
  • OpenAI GPT-4o 
  • DeepSeek R1 
  • Llama 3.1 
  • Gemini 2.0 
  • Perplexity Sonar 
  • Mistral AI’s Mistral 8x22B 
  • Claude 3.5 Sonnet 
  • Grok 3 

Dwa typy doświadczeń Generatywnego AI: 

1. LLM z wewnętrzną bazą wiedzy 

Claude, Llama i Grok polegają na swojej wewnętrznej wiedzy, która pochodzi z obszernego treningu na ogromnych zbiorach danych. Jednak ich wiedza jest ograniczona do informacji dostępnych do momentu ostatniego treningu (nazywanego „knowledge cutoff”). 

2. AI Search

Google z AI Overviews, Perplexity i ChatGPT. To są wyszukiwarki, które używają mieszanki LLM + możliwości wyszukiwania internetowego, aby zbierać aktualne informacje z internetu. 

Porównanie: AI Search vs LLM vs Tradycyjne Wyszukiwanie

Aspekt AI Search LLM Tradycyjne Wyszukiwanie
Przykłady Google AIO, Perplexity, ChatGPT Search Claude, Llama, Grok, OpenAI GPT-4o Google, Bing
Źródło wiedzy Wyniki wyszukiwania i wewnętrzna baza wiedzy Wewnętrzna baza wiedzy Zaindeksowane strony
Przetwarzanie promptów LLM interpretuje prompty i dodaje wyniki jako kontekst Na podstawie danych treningowych Wyszukiwarka pokazuje strony wyników
Forma odpowiedzi Odpowiedź z linkami do źródeł Odpowiedź w tekście Lista linków
Prędkość Szybka Średnia Szybka
Możliwość optymalizacji SEO Średnia Niska Wysoka

Czym jest GEO – Optymalizacja Generatyvnych Silników? {#czym-jest-geo} 

Skróty: GEO, GAIO, LLMO i więcej 

GAIO (Generative AI Optimization) – Nadrzędny termin dla technik mających na celu kształtowanie wyników i treningu systemów AI. 

GEO (Generative Engines Optimization) – Ewolucja SEO, dostosowana specjalnie do wyszukiwarek opartych na AI i hybrydowych LLM z funkcjami wyszukiwania internetowego. 

LLMO (Large Language Model Optimization) – Koncentruje się na udoskonalaniu danych treningowych wprowadzanych do LLM. 

Definicja GEO 

GEO – Optymalizacja Generatywnych Silników: Proces optymalizacji marki, produktu lub jakiejkolwiek encji, aby była widoczna w odpowiedzi generowanej przez AI Search i LLM, takie jak ChatGPT, Google AI Overviews, Gemini, Claude, Perplexity AI, DeepSeek, Mistral, Llama, Grok. 

Dlaczego powinieneś zacząć inwestować w GEO i LLMO? 

Kluczowe powody: 

ChatGPT jest w top 10 największych stron internetowych na świecie

Tradycyjne wyszukiwanie traci grunt 

Przewodzenie w nowej przestrzeni 

Wpływanie na to, jak AI uczy się o Twojej marce 

Budowanie wczesnego autorytetu 

Przygotowanie na asystentów zakupowych AI 

Różnica między GEO a SEO 

SEO – Wszystkie działania biznesowe, które przyczyniają się do celu bycia znalezionym online (szczególnie w Google). 

GEO – Wszystkie działania biznesowe, które przyczyniają się do celu bycia znalezionym na platformach AI Search (szczególnie w ChatGPT). 

Metryki SEO i GEO 101: Jak mierzyć sukces w wyszukiwaniu AI i LLM? {#metryki} 

Czy metryki SEO są nadal istotne? 

Absolutnie tak, ale gdy użytkownicy coraz bardziej przechodzą na wyszukiwanie AI i LLM, kluczowe jest rozpoczęcie przyjmowania metryk GEO. 

Volume wyszukiwania: kluczowa metryka 

OtterlyAI opracowało ostatnio podejście do przewidywania volume wyszukiwania dla platform opartych na AI, takich jak Google AI Overviews, ChatGPT (+wyszukiwanie) i Perplexity.AI. 

Miesięczne wizyty (na podstawie Similarweb): 

Google.com – 76 miliardów wizyt 

ChatGPT.com – 4 miliardy wizyt 

Perplexity.AI – 110 milionów wizyt 

Ruch odsyłający: Jaki ruch z wyszukiwań opartych na LLM trafia na Twoją stronę? 

Rekomendujemy rozpoczęcie od filtrowania ruchu odsyłającego z platform LLM, takich jak OpenAI’s ChatGPT, PerplexityAI, DeepSeek i inne. Można to zrobić za pomocą narzędzi takich jak Google Analytics, Piwik lub Adobe Analytics. 

Regex dla Google Analytics: 

^.*ai|.*\.openai.*|.*copilot.*|.*chatgpt.*|.*gemini.*|.*gpt.*|.*neeva.*|.*writesonic.*|.*nimble.*|.*outrider.*|.*perplexity.*|.*goog    

Cel #1: Widoczność marki 

Poprawa widoczności i rankingu Twojej marki w wyszukiwaniach AI, a nie linków prowadzących do Twojej strony. KPI zmieniają się dla marketerów! 

Dlaczego to ma znaczenie: 

1. Odpowiedzi generowane przez AI są bezpośrednie 

2. Zaufanie budowane jest poprzez rozpoznawalność 

3. Wyszukiwanie głosowe i asystenci AI faworyzują autorytet 

Metody Optymalizacji Generatywnych Silników: Jak optymalizować pod kątem AI Search i LLM {#metody-geo} 

Metoda GEO: Własne treści – Jak robić właściwy content marketing 

„Własne treści” odnoszą się do każdej treści, nad którą masz bezpośrednią kontrolę – jak Twoja strona internetowa, blog, strony produktów, dokumentacja pomocy i studia przypadków. 

Wyzwanie: Niewidoczne prompty 

W przeciwieństwie do tradycyjnego SEO, gdzie narzędzia do badania słów kluczowych dostarczają wglądu w zapytania i volume, wyszukiwanie AI wprowadza ślepą plamkę: nie możesz zobaczyć dokładnych promptów, które wprowadzają użytkownicy. 

Optymalizacja własnych treści dla AI Search: 

1. Dostarczaj znaczącą wartość, a nie wypełniacz 

Priorytet dla expertise i specyficzności 

Dodawaj unikalne spostrzeżenia, oryginalne badania lub frameworki 

Wspieraj treści danymi i wiarygodnymi źródłami 

2. Odpowiadaj na intencje wyszukiwania szybko i jasno 

Używaj boxów podsumowujących lub sekcji TL;DR 

Dostarczaj bezpośrednie odpowiedzi na częste pytania 

Unikaj zakopywania kluczowych spostrzeżeń poniżej widocznego obszaru 

3. Strukturyzuj treści dla parsowania semantycznego 

Używaj jasnych nagłówków (H2/H3) do wyznaczania sekcji 

Podążaj za logicznym, hierarchicznym przepływem treści 

Dołączaj listy, tabele i callout’y, aby rozbić tekst

Metoda GEO: SEO jest nadal istotne! 

Niedawne badanie pokazało ogromną korelację między czynnikami SEO a wspomnieniami w LLM. Badanie przeprowadzone na 10,000 promptów wyszukiwania w sektorach finansowym i SaaS wykazało: 

Główne ustalenia: 

1. Rankingi Google są silnie skorelowane z widocznością w LLM – Ranking marek na stronie 1 w Google wykazał silną korelację (~0.65) ze wspomnieniami w LLM 

2. Backlinki nie były silnie skorelowane – Wpływ backlinków był słaby lub nawet neutralny 

3. Różnorodność treści nie wpłynęła na widoczność w LLM 

Metoda GEO: Używaj Schema.org na Twojej treści dla AI Search 

Schema.org to sposób na utworzenie sieci standardowych, czytelnych maszynowo danych na stronach internetowych. 

Jak Schema faktycznie działa z AI: 

Dane treningowe: Gdy modele AI są trenowane na danych internetowych, dobrze ustrukturyzowane treści są poprawnie rozumiane 

Integracja wyszukiwania: Gdy narzędzia AI zaczynają przeglądać internet w czasie rzeczywistym, szukają jasnych, ustrukturyzowanych informacji 

Grafy wiedzy: Duże firmy technologiczne używają schema do budowania swoich baz danych wiedzy Typy Schema, które naprawdę mają znaczenie: 

Organization Schema 

Product Schema 

Article Schema 

Review Schema 

FAQ Schema 

Metoda GEO: Public Relations – Powiąż swoją markę z właściwymi tematami Dlaczego PR staje się bardziej istotne w erze LLM? 

Duże Modele Językowe interpretują znaczenie i istotność poprzez prawdopodobieństwa pochodzące z relacji między tokenami w swoich danych treningowych. Modele te oceniają semantyczną bliskość słów, fraz i encji, aby określić, jak rzeczy są ze sobą powiązane. 

Co powinieneś mierzyć: 

Share of Voice 

Wzmianki w sieci

Backlinki powiązane ze strategicznie istotnymi tematami 

Metoda GEO: Cytaty i statystyki w Twojej treści 

Na podstawie badania GEO badacze odkryli, które techniki działały w celu zwiększenia widoczności marki w LLM z możliwościami wyszukiwania. 

Jeśli wylistujesz te metody na podstawie ich ogólnego wpływu: 

1. Cytaty 

2. Statystyki 

3. Optymalizacja płynności 

4. Cytowanie źródeł 

5. Terminy techniczne 

6. Autorytatywny ton 

7. Łatwe do zrozumienia 

Treści, które używają cytatów, cytowań i statystyk, są bardziej prawdopodobne do włączenia w LLM z możliwościami wyszukiwania. Może to skutkować 30-40% wzrostem „Position adjusted word count”. 

Metoda GEO: Optymalizuj pod kątem ważnych promptów auto-uzupełniania 

Obecnie nie ma wiarygodnych źródeł dotyczących volume wyszukiwania dla LLM. Możesz jednak używać funkcjonalności auto-uzupełniania LLM do identyfikacji ważnych pytań dla Twoich marek. 

Idź do swojej preferowanej AI Search lub LLM i zacznij wpisywać prompt jak „Czy {marka} …”. 

Metoda GEO: Techniczne GEO – Indeksowanie przez LLM-boty, Robots.txt dla LLM 

Boty indeksujące LLM mogą odwiedzić Twoją stronę. Jeśli chcesz usłyszeć naszą sugestię, jasno określ, które zasoby są chronione prawami autorskimi, ale nie blokuj botów indeksujących LLM. 

Istnieje nowy rozwój llms.txt, który powinien robić podobną rzecz dla LLM i ich botów indeksujących lub możliwości wyszukiwania internetowego. 

Metoda GEO: Bądź wymieniony w Wikipedii 

Na podstawie obecnej wiedzy, dane treningowe LLM składają się z Wikipedii i ma ona wyższy priorytet niż niektóre inne dane treningowe. 

Na podstawie niedawnego badania AI search OtterlyAI, Wikipedia była odpowiedzialna za 9,61% wszystkich linków cytowania. 

Kroki do uzyskania listingu w Wikipedii: 

1. Sprawdź notabilność – Twoja marka musi być rozpoznana jako encja sama w sobie

2. Zapewnij weryfikowalność – Wszystkie twierdzenia muszą być poparte wiarygodnymi, zewnętrznymi źródłami 

3. Utrzymuj neutralny punkt widzenia – Treści muszą być bezstronne, wolne od języka promocyjnego 4. Unikaj konfliktów interesów – Jeśli jesteś właścicielem lub marketerem, nie edytuj artykułu samodzielnie 

Metoda GEO: Wykorzystuj partnerów medialnych/news LLM 

Niedawno ogłoszono wiele partnerstw między twórcami LLM a dostawcami news/mediów. OpenAI (właściciel ChatGPT) ma obecnie partnerstwa z: 

Associated Press 

The Atlantic 

Financial Times 

Reddit 

The Guardian 

New York Times 

I wieloma innymi 

Metoda GEO: Badaj encje zamiast słów kluczowych 

Czy jesteś ciekawy, jak duże modele językowe postrzegają Twoją markę? 

Aby uzyskać prawdziwy wgląd, istotne jest wyjście poza zwykłe targetowanie krótko- i długoogonowych słów kluczowych. LLM generują odpowiedzi, analizując relacje między słowami i zdaniami. 

Przydatne narzędzia do badania encji: 

Google’s Natural Language API 

Inlinks’ Entity Analyzer 

Metoda GEO: Bądź na Reddit i dostarczaj treści generowane przez użytkowników 

Jak wcześniej zauważono, znaczna część danych treningowych dla LLM pochodzi z Reddit, ponieważ platforma licencjonowała swoje treści do OpenAI i innych deweloperów LLM. 

Badanie przeprowadzone przez Otterly.AI analizujące 10,000 promptów wyszukiwania wykazało, że prawie jedna trzecia cytowanych wyników wpływających na odpowiedzi LLM pochodziła z domen Reddit. 

Strategie zwiększenia widoczności marki przez Reddit: 

1. Uczestnic w odpowiednich subredditach 

2. Twórz wysokiej jakości, informacyjne posty

3. Używaj sesji AMA (Ask Me Anything) 

4. Dziel się unikalnymi przypadkami użycia i historiami sukcesu 

5. Angażuj się w dyskusje bez nadmiernej promocji 

6. Twórz treści edukacyjne 

7. Współpracuj z influencerami i aktywnymi użytkownikami 

8. Monitoruj trendy i odpowiadaj na nowości 

Metoda GEO: Feedback do LLM ma znaczenie 

Niektóre LLM i wyszukiwarki AI mówią, że nie będą trenować na inputach użytkowników i odpowiedziach. Jednak używanie funkcji feedback do LLM wydaje się pomagać w lepszym rozumieniu marek. 

Spróbuj zwiększyć widoczność swojej marki, dostarczając feedback głównym AI-searches i LLM, takim jak ChatGPT, Gemini, Perplexity, DeepSeek, Grok, Claude, CoPilot, BingChat, itp. 

Lista kontrolna GEO/LLMO {#lista-kontrolna} 

Audyt encji 

Zrozum i audytuj encje swojej marki i jak są postrzegane przez LLM 

Użyj Google’s Natural Language API, Inlinks’ Entity Analyzer 

Strategie SEO zaadaptowane do GEO/LLMO 

Indeksowanie botów LLM jest możliwe 

Dynamiczne treści i schematy mogą być przetwarzane przez boty LLM 

Crawling jest zoptymalizowany dla LLM 

Używanie Public Relations do powiązania marki z właściwymi tematami
Skontaktuj się z agencją PR i upewnij się, że są gotowi na erę LLM/AI search 

Listing w Wikipedii jest na miejscu 

Twoja firma ma odpowiedni listing w Wikipedii 

Kampanie dla treści generowanych przez użytkowników na Reddit 

Treści generowane przez użytkowników z pozycjonowaniem marki są ustawione 

Współtwórcy są gotowi być aktywni na Reddit 

Poprawa wiarygodności przez cytowania 

Dodaj wiarygodne cytowania w celu zwiększenia zaufania 

Upewnij się, że cytowania są istotne i nie zmieniają głównej treści 

Ogranicz do 5-6 cytatów na źródło dla naturalnego przepływu

Zwiększenie zaangażowania przez cytaty 

Zintegruj znaczące cytaty z autorytatywnych źródeł 

Upewnij się, że cytaty dodają wartość i pozostają dokładne 

Dodaj unikalne statystyki 

Dołącz istotne i przekonujące statystyki w celu wzmocnienia argumentów 

Upewnij się, że dane wspierają treści bez zmiany ich głównego przekazu 

Ułatwienie czytania (czytelność) 

Przepisz treści w celu poprawy płynności i zaangażowania 

Upewnij się, że zdania płyną płynnie z jasnym, naturalnym językiem 

Uprość język 

Używaj prostego, łatwego do zrozumienia słownictwa 

Utrzymuj kluczowe informacje, jednocześnie zwiększając jasność 

Unikaj keyword stuffing 

Bezproblemowo zintegruj istotne słowa kluczowe bez zakłócania czytelności 

Upewnij się, że słowa kluczowe brzmią naturalnie 

Brak Black Hat GEO 

Wnioski {#wnioski} 

„Nie ma srebrnych kul w GEO, tak jak nie było ich w SEO. Jednak konsekwentne procesy z jasnym celem i pozycjonowaniem opłacą się w długiej perspektywie. A długa perspektywa to jest to, do czego dążysz.” 

LLM i wyszukiwania AI to nadal czarna skrzynka, podobnie jak Google był w ostatnich dekadach. Nie wiemy, jak LLM są faktycznie trenowane i jakie dane są używane. Ale audytowanie, testowanie, badanie i stałe uczenie się doprowadzi Cię na szczyt wspomnień marki w LLM. 

Kluczowe wnioski: 

  • Nigdy nie było łatwo dla marketerów śledzić ścieżkę klienta aż do zakupu, a z LLM i AI-searches nie staje się łatwiej 
  • Konsekwentność i procesy pomogą Ci odnieść sukces 
  • Doświadczamy wczesnej fazy GEO i LLMO 
  • W długiej perspektywie autorytet stanie się ważniejszy 
  • Długoterminowe budowanie marki i autorytetu będzie właściwą strategią

Ważne narzędzia do monitorowania 

Otterly.AI – Kompleksowe rozwiązanie do monitorowania wyszukiwania AI dla Google AI overviews, ChatGPT (z wyszukiwaniem) i Perplexity.ai. 

Korzyści: 

  • Śledzenie AI-Overview w czasie rzeczywistym 
  • Odkrywanie linków źródłowych/cytatów 
  • Monitorowanie widoczności marki 
  • Analiza konkurencji 
  • Alerty i powiadomienia 
  • Szczegółowe raporty 

Końcowa uwaga: Możesz poprawić tylko to, co możesz zmierzyć. Dlatego powinieneś zacząć monitorować doświadczenia AI-search i LLM